Oświata Przyszłości

Wykład VIP:
Prof. dr hab. inż. Janusz Morbitzer – „Edukacja w czasach idiokracji – nowe wyzwania i zadania".

Sesje plenarne pierwszego dnia (21.05.2019):

1. Szkoła jako przestrzeń inspirująca do rozwoju.

  • Czy szkoła to budynek podzielony na zamknięte klasy z dwuosobowymi ławkami i tablicą? Innowacyjna organizacja przestrzeni wspólnej, szkolna przestrzeń integracyjna dla uczniów, nauczycieli, absolwentów, mieszkańców.
  • Czy jest możliwa publiczna szkoła bez dzwonków, limitowanych 45 minut lekcji, sprawdzianów, testów, ocen, prac domowych i przeciążonych tornistrów?

2. Nowe drogi edukacji. Szkoła w tablecie, tablet w szkole.

  • Nowa edukacja - integracja bezprzedmiotowa z naciskiem na nowoczesną technologię i naukę programowania.
  • Mądre i twórcze wykorzystanie w edukacji tabletu lub smartfonu, programy wspierające proces dydaktyczny, aplikacje wykorzystywane w nauczaniu i zarządzaniu oświatą, administrowaniu budynkiem szkoły.

3. „Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie”– Jan Zamoyski.

  • Relacja między nauczycielem a uczniem – klucz do dobrej edukacji.
  • Jak walczyć z falą depresji, samookaleczeń i samobójstw. Rola szkoły, rodziców i opiekunów. Uczniowie a cyberprzemoc i hejt w sieci. Czy można temu zapobiec? Dzieci źle wychowane czy trudne? Kto wychowuje: szkoła czy rodzina?
DZIEŃ I – 21 maja 2019

11.00-11.15

SESJA INAUGURACYJNA
11.15-12.00 Edukacja w czasach idiokracji - nowe wyzwania i zadania - prof. nadzw. dr hab. inż. Janusz Morbitzer
  SESJE PLENARNE
12.20-13.50 Szkoła jako przestrzeń inspirująca do rozwoju
  • Czy szkoła to budynek podzielony na zamknięte klasy z dwuosobowymi ławkami i tablicą? Innowacyjna organizacja przestrzeni wspólnej, szkolna przestrzeń integracyjna dla uczniów, nauczycieli, absolwentów, mieszkańców
  • Czy jest możliwa publiczna szkoła bez dzwonków, limitowanych 45 minut lekcji, sprawdzianów, testów, ocen, prac domowych i przeciążonych tornistrów?
13.50-15.20 Nowe drogi edukacji .Sztuczna inteligencja, chmura, programowanie, nowoczesne technologie
  • Nowa edukacja - integracja bezprzedmiotowa z naciskiem na nowoczesną technologię i naukę programowania
  • Mądre i twórcze wykorzystanie w edukacji tabletu lub smartfonu, programy wspierające proces dydaktyczny, aplikacje wykorzystywane w nauczaniu i zarządzaniu oświatą, administrowaniu budynkiem szkoły
16.00-17.00 „Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie”– Jan Zamoyski
  • Relacja między nauczycielem a uczniem – klucz do dobrej edukacji.
  • Jak walczyć z falą depresji, samookaleczeń i samobójstw. Rola szkoły, rodziców i opiekunów. Uczniowie a cyberprzemoc i hejt w sieci. Czy można temu zapobiec? Dzieci źle wychowane czy trudne? Kto wychowuje: szkoła czy rodzina?
DZIEŃ II - 22 maja 2019
4 RÓWNOLEGŁE KONFERENCJE
ZARZĄDZANIE OŚWIATĄ I DYREKTORZY SZKÓŁ
10.00-11.00 Organ prowadzący a sytuacja kadrowa w szkołach. Zmiany w Karcie Nauczyciela (pensum, awans, urlopy, ocena). Jak pozyskać i utrzymać dobrych nauczycieli?
  • Jak zatrzymać masowy odpływ nauczycieli z zawodu?
  • Pozapłacowe systemy motywacyjne dla nauczycieli - innowacyjne rozwiązania
  • Czy proponowane zmiany w Karcie Nauczyciela zachęcą młodych do wyboru tego zawodu?
11.30-12.30 Ochrona danych osobowych w edukacji. Problemy rok po wejściu RODO. Monitoring – kwestie sporne
  • Jak szkoła powinna postrzegać, zbierając i wykorzystując dane osobowe rodziców, ich uczniów i opiekunów prawnych czy nauczycieli?
  • Bezpieczny monitoring wizyjny w szkole z perspektywy RODO
  • Kwestie sporne: udostępnianie danych o uczniu, utrwalanie i udostępnianie wizerunku ucznia, dziennik elektroniczny
13.00-14.00 Finanse oświaty a rola dyrektora szkoły
  • Średnie wynagrodzenie jako narzędzie różnicowania pensji nauczycieli
  • Dyrektorem się bywa, nauczycielem się jest. Środowiskowa presja na dyrektorze
  • Czy szkoła może zarabiać? Dyrektor jako menedżer placówki oświatowej
  • Oświata niesamorządowa. Ślepy tor, czy nowa droga?
MULTIMEDIALNA SZKOŁA
10.00-11.00 Edukacja poprzez gry multimedialne i planszowe
  • Doświadczenia warszawskiego programu Wars i Sawa grają w szachy.
  • Jak używać gier planszowych w pracy pedagoga?
  • Przykład gier multimedialnych wykorzystywanych na różnych poziomach edukacji
11.30-12.30 Nowe podejście do edukacji. Multimedialna klasa i laboratorium klasowe
  • Multimedialne laboratoria do przeprowadzania eksperymentów w klasie i poza nią
  • Nauka przez projekty.
  • Jak uniknąć błędów przy wyborze multimediów do szkoły i zwiększyć efektywność procesu cyfryzacji w szkołach?
  • Rozszerzona rzeczywistość na lekcjach
13.00-14.00 Nowe wyzwania stojące przed nauczycielami i dyrektorami. Obsługa nowoczesnej szkoły
  • Gotowość do wprowadzania zmian w szkole.
  • Jak modernizować przestrzeń szkolną w wymiarze fizyczno-architektonicznym, wirtualno-technologicznym i społeczno-kulturowym.
  • Jak przygotować dzisiejszych uczniów do życia w świecie, w którym większość czynności i prac będą prawdopodobnie wykonywać roboty i komputery?
KULTURA I SPORT
10.00-11.00 Możliwości dofinansowania szkół sportowych i artystycznych. Programy, fundusze, współpraca z partnerami prywatnymi, nowatorskie rozwiązania
  • Polityka Unii Europejskiej w obszarze sportu, Erasmus + Sport
  • Fundusze strukturalne UE.
  • Polskie projekty i inicjatywy sportowe.
  • Finansowa i biznesowa ocena projektów sportowych.
11.30-12.30 Jak dystrybuować środki – dobre przykłady. Rola rozgrywek dziecięco-młodzieżowych
  • Programowanie rozgrywek w początkowym etapie.
  • Profesjonalizacja rynku sportu na przykładzie lig sportowych.
  • Sponsoring w sporcie, ewolucja w jakości podejmowanych wyborów.
  • Problemy finansowania sportu amatorskiego na przykładach wybranych szkolnych klubów sportowych z terenu gmin wiejskich i miejskich
13.00-14.00 Specjalistyczna szkoła mistrzostwa sportowego i artystyczna. Współpraca szkół z klubami i towarzystwami sportowymi, z instytucjami kultury. Wsparcie od JST
  • Nowoczesne technologie w szkołach sportowych.
  • Współdziałanie międzyorganizacyjne na rynku usług sportowych.
14.30-15.30 Jak zadbać o bezpieczeństwo podczas wydarzeń kulturalnych i sportowych
  • Co zrobić, aby organizowane wydarzenie przebiegło bezpiecznie - zależnie od skali i charakteru
  • Zadania i rola organizatora wydarzenia
  • Podstawy prawne oraz dokumentacja
  • Współpraca organizatora z agencjami ochrony i służbami państwowymi
  • Zarządzanie tłumem i bezpieczeństwo w tłumie.
SZKOLNICTWO BRANŻOWE
10.00-11.00 Zmiany prawne w szkolnictwie branżowym
  • Modyfikacji warunków wprowadzania zawodów do klasyfikacji zawodów
  • Wprowadzenia obowiązkowych szkoleń branżowych dla nauczycieli kształcenia zawodowego.
  • Krótsze formy kursowe – co to oznacza?
  • Zasady dotowania publicznych szkół ponadpodstawowych prowadzących kwalifikacyjne kursy zawodowe oraz branżowych szkół II stopnia w tym zwiększenie dofinansowania pracodawcom kosztów kształcenia uczniów w zawodach deficytowych
11.30-12.30 Współpraca pracodawców z samorządami
  • Wzmocnienie udziału pracodawców w kształceniu zawodowym, w tym w realizacji praktycznej nauki zawodu.li>
  • Wzmocnienia nadzoru dyrektora szkoły nad jakością kształcenia prowadzonego u pracodawców w praktyce.
13.00-14.30 Dobre praktyki w funkcjonowaniu branżowych placówek oświatowych
  • Nowe zasady organizacji kształcenia w branżowej szkole II stopnia oraz szkole policealnej, oraz warunków uruchamiania przez szkołę kształcenia w zawodzie
  • Wybrane przykłady znakomicie prosperujących szkół branżowych
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.       AKCEPTUJĘ